Otyłość

Współcześnie problem rozpowszechnienia otyłości jest tak duży, że w literaturze pisze się o problemie wykorzystując grę angielskich słów (global i obesity) tworząc nowe słowo – globesity.

GLOBESITY – GLOBAL EPIDEMY OF OBESITY

I istotnie. Wg danych Światowej organizacji Zdrowia w 2014 roku Europa zajmowała na świecie drugie miejsce ze względu na ilość osób z nadwagą i otyłością. W skali globalnej w 2014 roku 39% mężczyzn i 40% kobiet w wieku powyżej 18 lat miała nadwagę, przy czym w Europie odsetek ten kształtował się na poziomie 58%. W obszarze nadwagi, stanowiącej etap przed otyłością, we wszystkich krajach Unii Europejskiej większy odsetek stanowili mężczyźni, przy czym różnica w punktach procentowych kształtowała się od 7.7 na Malcie do 18.4 na Cyprze. W Polsce różnica ta wynosiła niewiele ponad 17 punktów procentowych. W odniesieniu do otyłości w krajach Unii Europejskiej odsetek osób z otyłością waha się od 10 do 30% w zależności od kraju. Dodatkowym problemem jest dynamika przyrostu liczby osób z otyłością  na przestrzeni lat 1980 i 2008 doprowadziła do podwojenia się tej populacji. Porażające dane dotyczą dzieci – w UE 1 na 3 ma nadwagę lub otyłość.

Co sprzyja otyłości? To o czym wszyscy wiemy – brak aktywności fizycznej oraz nadmierna kaloryczność tego co jemy.

Otyłość definiujemy jako wartość BMI powyżej 30 kg/m2. Parametr BMI obliczamy wykorzystując dwie wielkości – masę ciała oraz wzrost. Wartości prawidłowe to przedział od 20 do 25; wartości w zakresie od 25 do 30 to nadwaga, a powyżej 30 to już otyłość. Niektóre klasyfikacje wyróżniają dodatkowo tzw. otyłość patologiczną z wartością BMI powyżej 40.

Klasyfikacje klasyfikacjami, ale istotne jest jakie znaczenie dla naszego zdrowia ma nadmiar tkanki tłuszczowej.

Badania jednoznacznie wskazują, że nadmiar tkanki tłuszczowej ma negatywne znaczenie dla naszego zdrowia. Jest czynnikiem zwiększającym ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, zwiększa ogólne ryzyko śmiertelności, zwiększa ciśnienie tętnicze krwi, wpływa na zwiększenie poziomu cholesterolu LDL i triglicerydów, zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca, udaru, chorób pęcherzyka żółciowego, choroby zwyrodnieniowej stawów, zaburzeń snu w tym obturacyjnego bezdechu sennego, chorób nowotworowych (raka piersi, jelita grubego, nerek, pęcherzyka żółciowego, wątroby czy macicy), wreszcie istotnie wpływa na jakość życia pacjentów oraz zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych, w tym depresji czy zaburzeń lękowych.

Ojej! No to tak trochę nie w naszym stylu postraszyliśmy was. Ale założymy się, że większość z tych rzeczy już wiedzieliście. Albo się ich domyślaliście.

Istotne jest, że jeśli Twoje BMI jest nieprawidłowe powinieneś działać.

Modyfikacja niezdrowego stylu życia może zapobieć około 80% przypadków choroby niedokrwiennej serca, udarów mózgu czy cukrzycy typu 2, oraz 40% przypadków chorób nowotworowych

W praktyce klinicznej to co obserwujemy to fakt, że nie tyle nasi pacjenci nie widzą czym jest otyłość i jakie niesie ona ze sobą negatywne konsekwencje zdrowotne, ale że uciekają od problemu; nie podejmują realnych działań, ale uciekają od nich znajdując całe mnóstwo wymówek.

Jak działać?

  1. Przede wszystkim trzeba zdać się na wsparcie. Zbyt wielu pacjentów podejmuje próby redukcji masy ciała zakładając, że sami dadzą sobie radę opierając się na dietach jakie znajdą w ‘internetach’. Wydaje im się, że krótka intensywna zmiana np. diety przez chwilę zagwarantuje efekt na długi czas.
  2. Należy stworzyć konkretny i realny plan działania. Plan ma obejmować Twoje działania w obszarze zachowań żywieniowych, aktywności fizycznej oraz organizacji życia zawodowego i prywatnego. Wiele osób podejmuje decyzje o rozpoczęciu np. diety, ale podchodzi do tego zbyt lekceważąco.
  3. Za planem mają iść konkretne działania i konsekwencja. Musisz przyznać wreszcie, że nic nie stanie się samo, że redukcja masy ciała poprzez modyfikację diety i aktywność fizyczną to praca, czasami bardzo ciężka praca.
  4. Zmiana to zmiana na stałe. Staramy się przekazać Państwu w wielu miejscach, że kluczem do zdrowia jest wprowadzenie trwałych zmian do życia. Dieta jest dietą na całe życie, a nie na kilka dni. Aktywność fizyczna to styl życia na lata, a nie na jeden sezon. Życie to ciąg świadomych decyzji i wyborów dotyczących naszego stylu życia i sposobu patrzenia na świat.
Pokaż więcej powiązanych artykułów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź także

Niewydolność serca po zawale – jak zapobiegać?

Uszkodzenie funkcji skurczowej mięśnia sercowego zdolności do pompowania krwi, to jedno z …