Home Mam stenty Porady Palenie. Skończ z tym!

Palenie. Skończ z tym!

Akademia Pacjenta przyznaje – nie pamiętamy pacjenta, który w zdecydowany sposób zapewniał nas, że palenie tytoniu jest zupełnie nieszkodliwe. W zasadzie każdy wie, że palenie szkodzi; podobnie jak każdy wie, że nieodpowiednia dieta jest niezdrowa. Tylko co z tego? Co z tego, że wiemy, skoro dalej tak robimy i szkodzimy sobie i bliskim?

Żeby rzucić palenie musisz zidentyfikować:

a) powody, dla których palisz;

b) rozpocząć proces zmiany;

c) poznać swoje motywacje;

d) wdrożyć pewne techniki;

e) utrwalić zmiany pamiętając o faktach.

  • POWODY

Na początku drogi do zaprzestania palenia trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego palę.

Palenie może być nawykiem, odruchem jaki sobie wyćwiczyliśmy, który jest elementem naszego codziennego zachowania (np. fajka rano przed wejściem do samochodu; fajka na przerwie w pracy itd.).

Palenie może być nawykiem, jaki uruchamiamy po to, aby uspokoić się. Jeśli zastanowisz się nad tym jak palisz lub jak palą Twoi znajomi to zorientujesz się, że dla wielu osób palenie tytoniu jest formą techniki relaksacyjnej. Tak, tak. Palenie to forma spokojnego oddychania przeponowego.

W SUMIE NIGDY NIE MYŚLAŁEM O PALENIU JAK FORMIE RELAKSACJI. KIEDY TERAZ O TYM MYŚLĘ WIDZĘ, ŻE PALENIE BYŁO RZECZYWIŚCIE SPOSOBEM NA WYWENTYLOWANIE STRESU. Pan Janusz, lat 39; z nadciśnieniem tętniczym

Palenie może być elementem zachowań społecznych, lokalnej tradycji, sposobem na budowanie swojej pozycji społecznej czy pretekstem do nawiązywania kontaktów.

Powody mogą być inne, ale koniecznie trzeba zdać sobie sprawę, dlaczego palisz. Jeśli sobie uzmysłowisz dlaczego palisz, będzie mógł przejść do kolejnego etapu.

  • ZMIANA

Każdy z nas w życiu miał dziesiątki dobrych pomysłów, których nie udało się nam zrealizować. A to dlatego, że zwykle tylko o nich rozmyślaliśmy nie podejmując żadnych konkretnych działań w kierunku ich realizacji. Zmiana czegokolwiek w życiu wymaga napisania sobie planu i konsekwentnego realizowania go.

Napisz na kartce jakiego dnia zamierzasz zapalić o 2 papierosy mniej, w którym dniu ograniczysz palenie, zrobisz na próbę przerwę jednodniową i w którym dniu skończysz palenie itp. Bądź bardzo precyzyjny w swoim planie, staraj się dokładnie opisać kiedy te zmiany nastąpią i staraj się trzymać tego planu to ściśle, jak trzymasz się planu swojej pracy. Jeśli Ci się nie uda, nie załamuj się i nie opowiadaj dookoła jaki to jesteś uzależniony od papierosów, bo to jeszcze bardziej utrwali Twój sposób myślenia o sobie jako o “ofierze” nałogu.

  • MOTYWACJA

Kluczem do jakiejkolwiek zmiany jest motywacja. Nie ukrywajmy; jeśli czegoś nie chcesz, nie zrobisz tego. Można zmusić Cię do tego karą, nagrodą, ale wówczas zaczniesz działać jak dziecko – kiedy element motywujący zniknie, Twoje zachowanie powróci do pierwotnego schematu.

Akademia Pacjenta promuje prostą zasadę motywującą jeśli chodzi o rzucanie palenia. I nazywa się ona Ż Y C I E!

Ostatecznym celem zaprzestania palenie nie jest udowadnianie komukolwiek czegokolwiek. Celem jest Twoje Życie. Palisz, żyjesz krócej. Nie palisz, żyjesz dłużej. Ale co Ty wybierasz, to Twoja sprawa.

Odpowiedz sobie na następujące pytania:

  1. Czy zapinasz pasy podczas jazdy samochodem?
  2. Czy zakładasz ciepłą kurtkę zimą?
  3. Czy jeździsz samochodem po mieście slalomem z prędkością 120 km/h?
  4. Czy wybiegasz jako pieszy na jezdnię gdziekolwiek nie patrząc na drogę?

Jeśli na jedno z pytań 1 – 2 odpowiedziałeś twierdząco, a na jedno z pytań 3 – 4 przecząco, to znaczy, że jesteś rozsądną osobą. Rozsądną tyle, aby nie roztrząsać “filozofii rzucania palenia”

  • TECHNIKA

Pacjenci pytając o sposoby rzucania palenia oczekują czasami wypowiedzenia przez lekarza magicznej formuły, albo przekazania tajemnej wiedzy.

Dla Ciebie podstawowe znaczenie ma to, dlaczego palisz. Jeśli palisz odruchowo traktując palenie jako element zachowania, musisz wyćwiczyć nowy element zachowania, który zastąpi palenie.

Jeśli palisz, bo jesteś zestresowany, to potrzebujesz wsparcia w radzeniu sobie ze stresem oraz znalezienia innego sposobu na rozładowania napięcia. Może to być np. aktywność fizyczna.

W reklamach oferuje się nam środki wspomagające proces rzucania palenia. Czy działają? Bez wątpienia poza aspektami farmakologicznymi (czasem są to produkty o ograniczonej ilości nikotyny) ich istotna rola polega na wzmacnianiu tzw. efektu samospełniającego się proroctwa. Jeśli naprawdę uwierzysz w to, że coś Ci się uda osiągnąć, to różne amulety pomogą Ci w tym. Z resztą, nie jest istotne jak to działa, ważne, że przynosi efekt.

  • FAKTY

Palenie tytoniu zwiększa ryzyko np. zawału serca prawie 3-krotnie.

Zwiększa ryzyko nowotworów płuc, trzustki, przełyku, wargi.

Uszkadza drogi oddechowe przyczyniając się do rozwoju choroby nazywanej przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (wyobraź sobie, że cały czas oddychasz przez wilgotną szmatę, nie mogąc nabrać pełnego oddechu; tak mniej więcej czują się pacjenci z tą chorobą).

Problem z faktami jest tylko taki, że jeśli nam nie pasują, możemy udawać, że ich nie dostrzegamy. Poza tym dla wielu osób, utrata zdrowia jest tak abstrakcyjnie odległą perspektywą, że nie ruszają ich żadne argumenty. Trudno, tacy jesteśmy, że czasami musimy sami czegoś boleśnie doświadczyć na własnej skórze.

Ok, na koniec, żeby nie było zbyt poważnie i smutno, polecamy piosenkę “Nikotyna” – zagrana w ramach odchodów światowego dnia serca w 2015 roku. Zabawy:

Nikotyna

Pokaż więcej powiązanych artykułów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź także

Przygarnij psa

Kilka lat temu głośne stały się wyniki analizy populacji Szwecji, w której wykazano, że w …