Home Nadciśnienie Skok ciśnienia – co robić?

Skok ciśnienia – co robić?

Każda osoba lecząca nawet najsolidniej ciśnienie tętnicze musi liczyć się z tym, że może dojść do sytuacji kiedy ciśnienia tętnicze przekroczy istotnie wartości zalecane. Jak się wtedy zachować, co warto wiedzieć? Zapraszamy.

1. Postaraj się o “lek awaryjny”.

Po pierwsze, warto poprosić lekarza o zapisanie leku, który możesz stosować przy skoku ciśnienia. Często takim lekiem jest kaptopril w dawce 25mg; stosuje się go pod język, w dawce 12.5mg lub 25mg a efekt działania zaczyna się już po 15 minutach.

Innym lekiem obniżającym ciśnienie doraźnie jest nitrogliceryna stosowana podjęzykowo, ale przy jej stosowaniu może dojść do omdleń lub odruchowego przyspieszenia akcji serca. Zawsze omów ze swoim lekarzem strategię postępowania w takich sytuacjach – czasem dodatkowa lub połowa dawki leku stosowanego zwykle może być rozwiązaniem.

Od kiedy mam lek do doraźnego stosowania przy skokach ciśnienia, już mniej się o siebie boję. Pan Tomasz.

an hero

Czy wiesz, że w USA nadciśnienie tętnicze dotyczy ok. 70 milionów osób?

2. Przy jakiej granicy reagować?

Te granice niestety są różne dla różnych pacjentów. Jeśli Twoje przeciętne ciśnienie wynosi średnio 140/90, to wartość 160/90 przy której nic Ci się nie dzieje, nie jest powodem do interwencji. Należy po prostu usiąść i odpocząć, i zmierzyć ciśnienie po 15 minutach.

Jeśli natomiast zwykle masz 110/70 i nagle masz 160/90 i czujesz się przy tym źle, to czas na interwencję.

O ile nie masz zaburzeń widzenia, silnych dolegliwości bólowych głowy, które powodują nudności czy zawroty głowy, ani innych dolegliwości (jak bóle w klatce piersiowej), nie jesteś w domu sam lub wiesz, że sobie sam poradzisz z sytuacją, to nie musisz wzywać pogotowia. Zastosuj strategię omówioną z lekarzem.

  • Jeśli po zastosowaniu dodatkowego leku ciśnienie nie obniża się, można spróbować jeszcze jednej dawki.
  • Jeśli nadal rośnie albo jeśli dołączają się objawy (silny ból głowy, zaburzenia widzenia, nudności), wezwij pogotowie – może być potrzebne podanie leków dożylnie.

3. Senior ze skokiem ciśnienia.

Takiej osobie należy zapewnić spokój, ograniczyć ilość bodźców (np. ściszyć radio, zasłonić zasłony w pokoju w słoneczny dzień). Należy pomóc jej znaleźć komfortową pozycję ciała i podać odpowiedni lek, także lek uspokajający jeśli skokowi ciśnienia towarzyszy zdenerwowanie.

Podpowiedź: czasami skokowi ciśnienia tętniczego towarzyszy strach, niepokój. Te emocje mogą nasilać skok ciśnienia. Wówczas pomoc może przynieść przyjęcie doraźnie leku uspokajającego – starsze osoby dobrze reagują na preparat hydroksyzyny.

Pokaż więcej powiązanych artykułów
Opcja komentowania zamknięta

Sprawdź także

Lekceważąc nadciśnienie, lekceważysz swój mózg.

Nadciśnienie tętnicze jest chorobą, o której potocznie mówi się, że nie boli. I w większoś…